Meest gestelde vragen

Informatie & Inspiratie

Kan je ons officieel trouwen?

Zeker. Ik ben door de gemeente Montfoort aangewezen en door de rechtbank Utrecht beëdigd als Buitengewoon Ambtenaar Burgerlijke Stand (BABS). Daardoor word ik in elke Nederlandse gemeente voor één dag als trouwambtenaar aangewezen om jullie huwelijk te voltrekken.

Zijn de bruidsparen op de site door jou getrouwd?

Ja, allemaal. En bij elke foto denk ik terug aan de gezellige kennismaking, de gezamenlijke voorbereiding en natuurlijk hun ceremonie op een fraaie locatie.

Ik kan er nog steeds van genieten. Ben de bruidsparen, en de fotografen, dan ook ontzettend dankbaar dat ik hun beelden aan jullie mag laten zien.

Hoeveel huwelijken heb je inmiddels voltrokken?

Veel. Het aantal zal ik niet zo snel uit mezelf vertellen. Elk bruidspaar en iedere ceremonie is voor mij namelijk uniek. Vanaf 2005 tot nu heb ik voor bijna 500 bruidsparen ceremonies mogen ontwerpen en verzorgen.

Toen ik destijds startte, was ik één van de eerste ceremoniesprekers in Nederland en in de tussenliggende jaren heb ik van deze dienst echt mijn vak gemaakt.

Als we elkaar ontmoeten, zullen jullie ervaren dat ik een gepassioneerde professional ben, die zijn kennis en ervaring bij de creatie van jullie ceremonie graag benut.

Ben je bekend met onze trouwlocatie?

Waarschijnlijk wel. Bij een groot aantal fraaie locaties in binnen- en buitenland heb ik trouwceremonies mogen verzorgen. Daardoor ken ik de weg en weet ik precies waar je bij een kasteel, landhuis, hotel of buitenplaats op moet letten.

Bij referenties zie je een overzicht van waar ik zoal geweest ben. Overigens word ik nog steeds door bruidsparen met hun locatiekeuze verrast. Dat vind ik leuk. Er zijn zoveel mooie plekken om te trouwen. Ik ben nu al benieuwd naar die van jullie!

Ga je ook mee naar het buitenland?

Als het in de agenda past, graag. Of het nu bij een borgo in Italië, chateau in Frankrijk, casa in Spanje of kerkje in Portugal is, tijdens de ceremonie benoem ik niet alleen jullie liefde voor elkaar, maar ook de waardering voor jullie familie en vrienden.

Gezien de hogere temperaturen in Zuid-Europese landen adviseer ik een ceremonie buiten wat later in de middag of begin van de avond te houden. Zal jullie locatie waarschijnlijk ook aanraden.

De vliegreis op en neer, het plaatselijke vervoer en het eventuele verblijf stem ik van tevoren met jullie af.

Spreek je voor internationale gezelschappen?

Regelmatig. Alhoewel ik tijdens mijn studie nooit een 10 voor buitenlandse talen heb gehaald, kan ik een ceremonie uitstekend in het Engels verzorgen.

Als het aantal internationale gasten echter klein is, verwelkom ik ze bij de opening in het Engels zodat ze zich volledig onderdeel van het gezelschap voelen.

Is het aantal gasten uit het buitenland wat groter, kan ik de Nederlandse en Engelse taal afwisselen. Zonder dat de vaart er dan uit gaat, is de ceremonie voor iedereen goed te volgen.

Hoe leef jij je je in ons verhaal in?

Interesse, inlevingsvermogen en vertrouwen vormen de bron. Ik leef me in door vragen te stellen, aandachtig te luisteren, samen te vatten, door te vragen en met jullie af te stemmen welke details tijdens de ceremonie wel en niet gedeeld mogen worden. Altijd zorgvuldig.

Ook heb ik een methodiek waarbij ik jullie samen over de liefde voor familie en vrienden laat vertellen. Daarmee doe ik iets magisch wat jullie ceremonie uniek en liefdevol maakt. Bij Aanpak lees je daar meer over.

Adviseer je ons geloften aan elkaar voor te lezen?

Dat is een vraag die ik met -ja- en -nee- beantwoorden kan.

Ja, omdat het voorlezen van geloften, vows of een liefdesbrief het meest romantische moment van de ceremonie is. De liefde voor elkaar spat er dan echt vanaf.

Nee, als het voorlezen te veel stress of onzekerheid oplevert. Dat belemmert jullie bij het genieten van alle mooie momenten tijdens de ceremonie. In dat geval kunnen jullie mij vragen het liefdesverhaal te maken, of ervoor kiezen wel de geloften aan elkaar voor te lezen, maar dan tijdens een intiem moment dat jullie met z’n tweeën zijn.

Mag mijn moeder een speech houden?

Graag zelfs. Net als je vader, zus, broer, opa, oma, vriend of vriendin. Zij kennen jullie van heel dichtbij en hebben bijzondere momenten met jullie beleefd.

Wel raad ik jullie aan de speeches enigszins te regisseren. Dan komen ze beter uit de verf. Wat ik daarmee bedoel, lees je bij 10 tips.

Wat vind je van muziek tijdens de ceremonie?

Bij een ceremonie binnen: altijd doen. Ik ben er groot liefhebber van. Muziek, van Spotify of live door een DJ of muzikant, draagt bij aan de liefdevolle sfeer die ik tijdens de ceremonie creëer. Tijdens een persoonlijke ontmoeting vertel ik je meer over de mogelijkheden.

Bij een ceremonie buiten is er vaak het geluid van de vogels. Alleen dat al zorgt voor prachtige muziek.

Hoeveel minuten duurt de ceremonie?

Dat is afhankelijk van jullie wens. Omdat mensen bij een trouwambtenaar al snel aan een saaie speech denken, wensen ze bij voorbaat een korte ceremonie. Dan zijn ze er maar snel vanaf.

Echter, bij de ceremonies die ik verzorg, creëer ik een levendige sfeer en bestaat het geheel uit onderdelen met veel variatie. Daardoor beleef je als het ware een voorstelling, die voor je gevoel zo voorbij is.

Bruidsparen die ik trouw, kiezen dan ook vaak voor een 45-, 60- of 75-minuten ceremonie.

Wat is jouw tarief?

Dat hangt af van de lengte van de ceremonie. Bij investering lees je de bedragen inclusief BTW en reiskosten.

In de bijbehorende video’s van 1 minuut ervaar je dat door mij getrouwde bruidsparen het bedrag volledig waard vinden en hun ceremonie als een waardevolle herinnering voor het leven zien.

Hoe moeten we ons huwelijk bij de gemeente aanmelden?

Typ in Google -trouwen- en de gemeentenaam van jullie trouwlocatie. Waarschijnlijk komen jullie dan al snel op een gemeentepagina die alle informatie over het trouwen versterkt. Kans is groot dat jullie huwelijk digitaal aangemeld kan worden. Zorg ervoor dat jullie de kopie identiteitsbewijzen van jullie zelf en van jullie getuigen klaar hebben liggen om mee te sturen.

Aanmelding van jullie huwelijk kan vanaf een jaar tot twee weken voor jullie trouwdatum.

Hoe melden we jou als trouwambtenaar aan?

Als jullie mij kiezen, stuur ik bij de bevestiging mijn kopie paspoort, aanwijzing, beëdiging en actiefverklaring mee. Deze documenten worden door de gemeente van jullie trouwlocatie gevraagd.

Bij de aanmelding kunnen jullie waarschijnlijk een formulier downloaden waarmee jullie aan de gemeente toestemming vragen dat ik jullie trouw. Dat formulier vullen jullie in, onderteken jullie en sturen jullie samen met mijn documenten naar de gemeente. De aanvraag gaat vanzelf lopen en wordt zeker weten goedgekeurd.

Kan je ons vast een paar tips voor de ceremonie geven?

Natuurlijk. Bij 10 tips benoem ik een aantal punten die de ceremonie naar mijn idee mooier maken en die ik tijdens de ontmoeting met bruidsparen bespreek.

Ben je zelf getrouwd?

Nee, nog niet. Ik woon samen met mijn lieve vriendin Titia, haar kanjers Daniel en Sophie en onze prachtige zoon Maxime. De plek voor een huwelijksaanzoek weet ik al wel. Hou ik nu nog even geheim, maar wellicht komt ie ter sprake als ik naar jullie wedding, verhaal én aanzoek vraag.

Staat je vraag er niet tussen?

Stuur een bericht, mail of app. Ik beantwoord je vraag dezelfde dag.

Mooi Trouwen, Mark van Leeuwen, trouwceremonie, huwelijksceremonie, trouwambtenaar, BABS, ceremoniespreker

Zij gingen jullie voor

In de onderstaande video’s van 1 minuut ervaar je hoe door mij getrouwde bruidsparen op hun ceremonie terugkijken.

Jamie & Rachèl

Lantos & Helen

Huub & Phylicia

Mooi Trouwen, Mark van Leeuwen, trouwceremonie, huwelijksceremonie, trouwambtenaar, BABS, ceremoniespreker

Jeffry & Irene

Kasteel De Wittenburg
18 juni 2022
11 oktober 2022
Mooi Trouwen, Mark van Leeuwen, trouwceremonie, huwelijksceremonie, trouwambtenaar, BABS, ceremoniespreker

Aanpak

13 september 2018

Contact

31 oktober 2016