10 tips voor jullie ceremonie

Informatie & Inspiratie

Wat ooit als hobby begon, is nu mijn vak. Sinds 2005 creëer ik trouwceremonies die ik op fraaie locaties in binnen- en buitenland verzorg. Altijd uniek, altijd persoonlijk.

Bruidsparen waarderen mijn aandacht voor details. Tijdens de voorbereiding besteed ik aandacht aan punten die de ceremonie mooier en romantischer maken en tegelijkertijd passen bij de zorgvuldigheid waarmee zij de volledige bruiloft vormgeven.

Een aantal van deze punten deel ik ter inspiratie in de vorm van 10 tips. Als ze waardevol voor jullie ceremonie zijn, pas ze vooral toe. Daar wordt het alleen maar mooier van.

Wensen jullie meer inspiratie, ontmoet ik jullie graag om kennis te maken en een liefdevolle ceremonie te ontwerpen.

 Tip 1 : Benoem jullie wensen

De inhoud van jullie ceremonie is gebaseerd op persoonlijke wensen. Klinkt voor de hand liggend, maar dat is het niet. Er worden naar mijn idee nog steeds veel standaardpraatjes gehouden, waarin het verhaal en de wensen van het bruidspaar te weinig aandacht krijgen.

Het benoemen van ceremoniewensen kan trouwens ook lastig zijn. Normaal denk je er nooit over na. Probeer daarom eens in kaart te brengen wat voor jullie belangrijk is, door gedachten, ideeën en verlangens ten aanzien van de ceremonie op te schrijven of uit te spreken.

Vragen die mogelijk helpen, zijn:

Gaan jullie voor binnen of buiten trouwen?

Verwachten jullie een groot aantal gasten, of een klein gezelschap?

Wensen jullie een ingetogen, serieuze sfeer? Of een vrolijke en romantische?

Zijn er kinderen bij de ceremonie? Gaan ze een rol vervullen?

Hoe maak je als bruid je entree? Hoe als bruidegom?

Verwachten jullie speeches van vrienden en familieleden?

Willen jullie vows of brieven voorlezen?

Wensen jullie muziek? Via Spotify, of door een muzikant?

Hoe lang mag de ceremonie duren? 30, 45, 60, 75 minuten?

De antwoorden op deze en andere vragen vormen voor mij de inspiratiebron bij het ontwerpen van jullie ceremonie. Op beeldende wijze kan ik jullie dan laten ervaren hoe jullie liefdevol gaan trouwen.

Tip 2 : Ga voor een verhaal vol liefde

Hoe goed ook geschreven, op een speech over de historie van het stadhuis, kasteel of landgoed zit niemand te wachten. Dat kan op andere momenten. Tijdens het trouwen hoor je liever het verhaal van jullie samen, waarin de liefde voor elkaar én voor jullie familie en vrienden volop beleefd wordt.

Kies daarom een ceremoniespreker of trouwambtenaar die goed kan schrijven en oprecht in jullie samen geïnteresseerd is. Om jullie verhaal te kunnen maken, leef ik me bijvoorbeeld in door vragen te stellen, aandachtig te luisteren, samen te vatten, door te vragen en af te stemmen welke details tijdens de ceremonie wel en niet gedeeld mogen worden.

Tip 3 : Vraag naar binnen als je buiten trouwt

Bij buiten trouwen denk je automatisch aan prachtig weer. De combinatie van zon met wat wolken, nauwelijks wind en een temperatuur van 22 tot 25 graden zijn perfecte omstandigheden voor een ceremonie op plekken als een tuin, bos, boomgaard, binnenplaats of terras.

Mooi Trouwen, Mark van Leeuwen, trouwceremonie, huwelijksceremonie, trouwambtenaar, BABS, ceremoniespreker

Echter, je zal het niet willen geloven, op jullie trouwdag kan het ook koud, regenachtig, stormachtig of tropisch heet zijn. In dat soort omstandigheden is buiten trouwen lang niet zo romantisch als foto’s op social media doen overkomen.

Bespreek de diverse weerscenario’s met de locatie en vraag welke opties zij biedt om ervoor te zorgen dat jullie altijd mooi kunnen trouwen.

Nog geen locatie gevonden? Bel me of stuur een bericht. Dankzij de vele buitenceremonies die ik in binnen- en buitenland verzorgd heb, kan ik jullie daar over adviseren.

Tip 4 : Trouw officieel of ceremonieel

Officieel trouwen leg ik uit als: voor de wet in het burgerlijk huwelijk treden. Als bruidspaar doe je dat in een Nederlandse gemeente, op een benoemde trouwlocatie, door een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand (BABS).

Bij officieel trouwen dien je je aan de richtlijnen van de gemeente te houden én legeskosten aan de gemeente te betalen. Bij 9 van de 10 trouwceremonies die ik verzorg, trouw ik het bruidspaar officieel door hun huwelijk namens de gemeente te voltrekken.

Bruidsparen die legeskosten willen besparen, buiten de gemeentelijke regels om willen trouwen, of een fraaie locatie in het buitenland geboekt hebben, kiezen voor ceremonieel trouwen.

Voor de trouwdag uit gaan ze dan met een klein gezelschap naar het stadhuis voor de officiële huwelijksvoltrekking, maar het ja-woord aan elkaar geven ze voor hun gevoel pas écht op de trouwdag in het bijzijn van familie en vrienden.

Ook wanneer ik jullie ceremonieel trouw, is het ja-woord in de ceremonie opgenomen, net als de ondertekening van een akte door bruid, bruidegom en getuigen.

Tip 5 : Regisseer speeches

In de aanloop naar jullie bruiloft kunnen vaders, moeders, broers, zussen, opa’s, oma’s, vrienden en vriendinnen zomaar het plan opvatten om een speech te gaan schrijven. Dat is waardevol, want zij kennen jullie van heel dichtbij en hebben bijzondere momenten met jullie beleefd.

Wel is het raadzaam om het houden van speeches enigszins te regisseren. Wat bedoel ik daarmee? Als er tijdens de ceremonie een speech over de bruid gehouden wordt, komt er ook één over de bruidegom. Dat zorgt voor balans. Verwachten jullie één speech, dat gaat het verhaal zowel over de bruid als bruidegom. Ook dan is de speechbijdrage in balans.

Als richtlijn voor de lengte van de speech geef ik vijf minuten mee, oftewel één pagina A4, lettergrootte 10, enkelzijdig bedrukt. Uit ervaring blijkt dat er dan veel te vertellen is. Daarbij hoef je geen briljant spreker te zijn om toch een aansprekend verhaal te kunnen houden.

Voor de extra puntjes op de i… Als ik de ceremonie verzorg, worden de personen die een speech gaan houden van tevoren gevraagd het verhaal naar mij te mailen. Dan weet ik zeker dat ze voorbereid zijn en heb ik een idee wat er over het bruidspaar verteld gaat worden. Daar hou ik in mijn verhaal vervolgens rekening mee, zodat de speeches voor iedereen verrassend blijven.

Tip 6 : Spreek je liefde uit

Vows. Geloften. Liefdesbrieven. Het schrijven ervan is al een fantastische uitdaging op zich, maar ze zelf voorlezen is wellicht het meest spannende moment tijdens de ceremonie. In ieder geval het meest mooie…

Als de gedachte aan het voorlezen van geloften lichte stressverschijnselen oplevert, bespreek dan met elkaar of die voor jullie acceptabel zijn. Tijdens de ceremonie wil je namelijk allebei relaxed zijn en van alle momenten ontspannen kunnen genieten.

Gaan jullie voor vows, brieven of geloften, dan is voorbereiding de basis van succes. In de maanden voor jullie trouwdag zal je merken dat er steeds meer zinnen in je hoofd gaan ontstaan die je aan je geliefde uitspreken wilt. Mocht er onverhoopt niets ontstaan, is dat geen probleem. Ik stuur dan een aantal vragen die de gevoelens meteen laten spreken.

Als je ongeveer een maand voor het trouwen met schrijven start, is dat vroeg genoeg. Door je losse gedachten op papier te zetten, zal je merken dat er vanzelf een verhaal gaat ontstaan. Mochten de woorden echter nog te veel blijven zweven, kan ik op de achtergrond helpen door tips voor structuur aan te reiken.

Zodra je brief (vows) bijna af zijn, lees je de tekst een keer hardop voor. Je merkt dan meteen welke zinnen goed lopen en welke nog aanpassing verdienen. Je streept vervolgens wat weg, of schrijft er nog wat bij. Het verhaal raakt zo steeds meer compleet.

Is je brief eenmaal af, lees je de tekst nog een paar keer hardop voor. Zo beleef je de eerste emotie vast en zorg je ervoor dat je de brief tijdens de ceremonie gepassioneerd aan je geliefde kan voorlezen.

Mooi Trouwen, Mark van Leeuwen, trouwceremonie, huwelijksceremonie, trouwambtenaar, BABS, ceremoniespreker

Voor degenen die het zelf schrijven en voorlezen van een brief echt te spannend vinden, heb ik een andere vorm waarbij ik het verhaal van jullie liefde deel. Ook die vorm is romantisch. Ik garandeer dat jullie er volop van gaan stralen.

Tip 7 : Kijk elkaar diep in de ogen

De huwelijksvoltrekking is hét officiële moment tijdens de trouwceremonie. Zodra jullie allebei de vraag van de trouwambtenaar bevestigend hebben geantwoord, verklaart dezelfde ambtenaar, in het bijzijn van de getuigen, dat door jullie het huwelijk aan elkaar zijn verbonden. Vanaf dat moment zijn jullie officieel voor de wet getrouwd.

Waar ik tijdens de ceremonie zelf op let, is dat jullie elkaar aankijken op het moment dat jullie elkaar het ja-woord geven. Dat klinkt logisch, maar dat is het niet. Je hebt namelijk de natuurlijke neiging om antwoord te geven aan de persoon die de vraag stelt. En dat is… de trouwambtenaar.

Voordat ik de wettekst voorlees, laat ik jullie elkaar al diep in de ogen kijken. Tijdens de huwelijksvoltrekking zelf sta ik op zo’n vijf meter afstand van jullie af. Daardoor kijken jullie niet naar mij, maar wel naar elkaar. En dat is toch wat je wenst.

Tip 8 : Applaus voor de ringendrager

Bij een officieel moment als het ja-woord hoort een romantisch ritueel. De uitwisseling van ringen bijvoorbeeld. Van het aanleveren, vaak door een geliefd persoon, kan je tijdens de ceremonie echt een moment maken, waar ook de fotograaf en filmmaker dankbaar voor zullen zijn.

Hoe? Door de ringendrager tijdens de ceremonie uit te nodigen naar de laatste rij met gasten te lopen. Als spreker kondig ik de ringendrager vervolgens aan, vraag ik om een applaus en laat ik hem of haar naar jullie toelopen. Zo wordt de aanlevering een prachtig moment dat door de fotograaf vastgelegd wordt en de ringendrager doet stralen. Werkt overigens ook uitstekend met kinderen.

Het aanschuiven van de ringen is aan jullie. Wie er als eerste mag, mogen jullie zelf bepalen. Ondanks dat er tijdens het aanschuiven regelmatig wat gepriegeld wordt, zie ik de ringen altijd vol trots aan de handen verschijnen. Ook daar maken we een feestelijk moment van.

Tip 9 : Vertel getuigen wat zij voor jullie betekenen

Bij officieel trouwen, voor de wet in het burgerlijk huwelijk treden, hoort de ondertekening van een trouwakte die door de gemeente van jullie trouwlocatie aangeleverd wordt. Het ondertekenen doe je als bruidspaar met minimaal 2 en maximaal 4 getuigen, die 18 jaar of ouder zijn.

Het vragen van je vader, moeder, broer, zus, opa, oma, oom, tante, vriend of vriendin als getuige is natuurlijk een bijzonder moment op zich. Of de persoon nou uitgelaten of ingetogen reageert, hij of zij zal zich vereerd voelen, vertrouw daar maar op. Het gevoel van verbinding neemt nog verder toe.

Vandaar dat ik tijdens de ceremonie extra aandacht aan jullie getuigen besteed. Dat kan al voor de akte-ondertekening door de getuigen te vertellen wat zij voor jullie betekenen. Dat raakt. De liefde en waardering voor hen spatten er dan vanaf.

Mooi Trouwen, Mark van Leeuwen, trouwceremonie, huwelijksceremonie, trouwambtenaar, BABS, ceremoniespreker

Tijdens de ondertekening zorg ik ervoor dat elke getuige naast de bruid plaats neemt. De bruidegom komt in het midden achter bruid en getuige te staan. Dat draagt bij aan de feestvreugde en zorgt voor fraaie foto’s.

Als ik de ceremonie verzorg, mag feliciteren door de getuigen meteen nadat hun handtekeningen zijn gezet. De emotie die dan ontstaat, is prachtig om te ervaren.

Tip 10 : Kies voor muziek

Muziek kan tijdens de ceremonie versterkend werken. Zeer versterkend zelfs. Ik ben er in ieder geval liefhebber van. Maar helaas kan muziek ook afbreuk doen, vooral als mensen er slordig mee omgaan of locaties gebrekkige apparatuur gebruiken. Als je ervoor kiest, doe het dan goed.

De momenten waarbij muziek tijdens de ceremonie uitstekend past, zijn de entree van de bruid, de akte-ondertekening en de feestelijke afsluiting. Drie nummers dus, elk met een eigen sfeer en betekenis, die jullie zelf uitkiezen.

Ook de entree van de bruidegom kan je muzikaal ondersteunen, net als het ja-woord en het voorlezen van de vows. Dan ontstaat het gevoel dat je in een romantische film zit. Echt gaaf.

Als muziek voor een belangrijk deel de inhoud en sfeer van de ceremonie bepaalt, werk ik graag samen met een DJ. Hij of zij heeft professionele apparatuur, kent de programmering en weet precies wanneer een nummer ingestart of weggedraaid moet worden.

Live-muziek is ook aan te raden. Ik werk samen met professionele zangers, zangeressen, pianisten, gitaristen en saxofonisten die je echt weten te raken. Ook met hen kies je nummers die bij jullie verhaal aansluiten.

En mocht je het nog persoonlijker willen maken, stel ik jullie aan muzikanten voor die een nummer speciaal voor jullie schrijven, spelen en zingen. Heel mooi!

Mooi Trouwen, Mark van Leeuwen, trouwceremonie, huwelijksceremonie, trouwambtenaar, BABS, ceremoniespreker

Tot slot…

Het ontwerpen, voorbereiden en verzorgen van jullie ceremonie is maatwerk. Tijdens het gehele proces wordt er met jullie afgestemd of de inhoud met jullie wensen overeenkomt.

Het is dan ook belangrijk dat je een trouwambtenaar of ceremoniespreker kiest met wie je een echte klik hebt. Je begrijpt elkaar dan volledig en bent vol vertrouwen dat jullie van een unieke, mooie en liefdevolle ceremonie gaan genieten.

Zij gingen jullie voor

In de onderstaande video’s van 1 minuut ervaar je hoe door mij getrouwde bruidsparen op hun ceremonie terugkijken.

Jamie & Rachèl

Lantos & Helen

Huub & Phylicia

Jeffry & Irene

Kasteel De Wittenburg
18 juni 2022
11 oktober 2022
Mooi Trouwen, Mark van Leeuwen, trouwceremonie, huwelijksceremonie, trouwambtenaar, BABS, ceremoniespreker

Aanpak

13 september 2018

Contact

31 oktober 2016